Oefeningen

Ademhaling als anker om steeds weer naar terug te keren.

Bewust ademhalen

Ga comfortabel op de vloer liggen, knieën gebogen en de kin opgetrokken. Of ga rechtop in een stoel zitten, benen naast elkaar, voeten plat op de grond.

Ontspan je nek en laat je schouders hangen, leg je armen ontspannen naast je neer met de handpalmen omhoog.

Adem vijf tellen diep en rustig in via je neus, tot je buik een beetje opzwelt. Houd de adem vijf tellen vast, en adem langzaam in vijf tellen, uit via je mond. Wanneer er gedachten opkomen dan ga je gewoon met je aandacht weer terug naar je ademhaling (anker).

Herhaal deze ademcyclus tien keer, en je zult merken dat je ademhaling zijn eigen pad heeft gevonden.

Je kan deze oefening doen wanneer je je gespannen of gestrest voelt.

In de mindfulnesstraining gebruiken we de ademhaling als anker.

Visualisatieoefening (dit kan je helpen om tot rust te komen, deze oefening kan je goed doen samen met de ademhalingsoefening)

Stel je een rustige vijver voor, stel je de blauwe kleur en het groen van de omgeving voor.

Adem.

Misschien is er een waterval of een beekje wat in de vijver uitmondt en hoor je het geluid van rustig kabbelend water. Voel de warme zon op je huid, een briesje dat door je haar waait.

Adem

Pak een kiezelsteentje en gooi het in het waterr, een lichte plons als het steentje in het water valt. Kijk naar de kringen die zich op het water vormen.

Adem.

Je kan deze oefening herhalen totdat je je rustig begint te voelen.

Een ademruimte nemen ( deze oefening kan je meerdere keren per dag doen om even een STOPmoment in te voeren}

Sta even stil bij je lijf.. hoe voelt dat op dit moment? Scan je lichaam.

Sta vervolgens stil bij je hoofd. Wat denk je allemaal, observeer je gedachten….hoe voelt dat? Waar voel je dat in je lijf?

Ga dan met je aandacht naar je ademhaling en volg de ademstroom een paar keer

Richt daarna je aandacht op de buitenwereld. Wat merk je op? Gebruik je zintuigen hierbij.

Ga dan weer terug naar wat je aan het doen was of wat je van plan bent te gaan doen.

TIP

Meer bereiken door minder te doen

Hoe doe je dat? Hoe is dat nou mogelijk?

Een denkfout is dat er vaak gedacht wordt dat wanneer je druk bezig bent je veel resultaat behaalt. Multitasken is zo’n mythe. Natuurlijk is multitasken tot op zekere hoogte functioneel, autorijden terwijl je naar muziek luistert of met je medereiziger praat. Maar wanneer je je echt moet focussen of resultaat moet behalen, moet je weinig andere prikkels hebben. De beste manier is door 1 ding tegelijk te doen!